Zaloguj się, aby móc dodać artykuł

Kategorie artykułów
Logowanie


Zapamietaj mnie
Facebook
Artykuły
04.09
04.09.2013 13:13 unix89
ZTG 2013 - Zjazd Twórców Gier
Podczas targów Poznań Game Arena 2013 odbędzie się już szósty Zjazd Twórców Gier. Będzie to niekomercyjne spotkanie pasjonatów, poświęcone promowaniu tworzenia gier jako poważnej działalności, a jej efektów jako nie tylko formy rozrywki, ale także dzieła sztuki, formy ekspresji i nauki oraz rodzaju pracy.

Zjazd jest organizowany już od 2008 roku i gromadzi wyjątkową grupę ludzi z całego kraju. Z roku na rok cieszy się rosnącą popularnością, a jego nazwa i logo są dobrze znane w środowisku twórców gier w Polsce. W poprzednim roku Zjazd Twórców Gier gościł między innymi przedstawicieli Rovio, Zyngi i Techlandu oraz doczekał się wielu pozytywnych opinii w prasie ogólnej i tematycznej, na portalach internetowych i w innych mediach.

Współorganizacją szóstego Zjazdu Twórców Gier, zajęło się poraz kolejny koło Ruch Projektantów Gier przy Wydziale Informatyki Politechniki Poznańskiej. Zjazd odbędzie się 19 i 20 października jako impreza towarzysząca Poznań Game Arena, największym w Polsce targom gier komputerowych. PGA to gigantyczne wydarzenie, w swojej ostatniej edycji przyciągało przeszło 35000 miłośników cyfrowej rozrywki. Teraz wszyscy oni będą mieć pełny dostęp także do wzbogaconego programu ZTG.

Na ZTG podczas targów w Poznaniu zostaną wygłoszone referaty, odbędą się prezentacje i tzw. panele dyskusyjne, na których swoją wiedzą i doświadczeniami dzielić się będą najlepsi w branży, akademicy, studenci, pisarze a także artyści i twórcy niezależni.

http://ztg.pl



Wybiera się ktoś z Was?
 
22.07
22.07.2013 22:58 TKu
[PORADNIK] Mini poradnik: Jak stworzyć grę via WWW.
Tak więc idąc za prośbami z mojego poprzedniego tematu postanowiłem napisać coś mniejszego opisującego tylko najważniejsze zagadnienia z procesu tworzenia gry via WWW.

Rozdział 1: Koncepcja gry
Rozdział 2: Prezentacja wizualna :: pliki do rozdziału
Rozdział 3: Silnik MVC :: pliki do rozdziału
Rozdział 4: Projekt bazy danych :: pliki do rozdziału
Rozdział 5: Rejestracja i logowanie :: pliki do rozdziału
Rozdział 6: Karta Władcy
.
.
.
 
19.07
19.07.2013 15:38 Glibnes
UniEngine
Witam,

po paru latach pracy nad własnym silnikiem gry "OGame-podobnej" (jak XNova, Ugamella, 2Moons itd.) i w związku z tym, że sam już nie prowadzę dalej swojej gry, postanowiłem wrzucić swój UniEngine do sieci. Może komuś się przyda, może ktoś się czegoś nauczy, a może powstanie jakiś nowy serwer na którym będzie grać sporo osób jak na topowych serwerach prywatnych.

Silnik jest wrzucony na GitHub, obecnie nie ma jeszcze do niego żadnej dokumentacji jego możliwości, ale postaram się to niedługo nadrobić.

Link do silnika https://github.com/Michciu/UniEngine

Link do samego ściągnięcia: https://github.com/Michciu/UniEngine/archive/master.zip

Informacje o możliwościach silnika: [PL] Możliwości silnika

Podstawowe informacje:
* Silnik swoimi korzeniami sięga XNovy w wersji bodajże 0.8 lub 1.2A (nie jestem w stanie powiedzieć która to była wersja). Niestety (albo i stety), z oryginału pozostały jakieś szczątkowe, podejrzane fragmenty i sama logika wykonania (to właśnie dlatego silnik nie jest oparty o żadnej Framework, wzorzec projektowy i nie jest napisany obiektowo, a strukturalnie). XNova w wersji którą dostałem pierwotnie była tak kiepsko napisana, że dalej jestem pod wrażeniem, że ktokolwiek chce na tym silniku stawiać swoje gry, zamiast od razu przepisać to ustrojstwo na nowo, tak jak zrobiłem to ja.
* Autorem wszystkich skryptów jestem ja (Glibnes/Michciu), wszelkie dołączone zasoby i biblioteki które nie są mojego autorstwa zostały oznaczone w plikach licencyjnych.
* Jak zauważycie po instalacji, silnik jest oparty o stary wygląd OGame, z przed ReDesignu. Dlaczego właśnie tak, dlaczego nie poszedłem w stronę silników 2Moons czy XNova Revolution? Odpowiedź jest prosta - stary wygląd był dla mnie i dla wielu moich graczy po prostu bardziej przejrzysty. Jednak nic nie stoi na przeszkodzie, aby dostosować wszystkie szablony do nowego wyglądu.
* Obecnie silnik jest wyłącznie w języku polskim i sam z siebie nie przewiduję tłumaczenia nawet na angielski. Jeśli ktoś chce, może się tym zająć, nie pogardzę żadnym pull requestem.
 
10.07
10.07.2013 16:10 Atverstyt
[PORADNIK] Umiejętności programistyczne potrzebne do napisania gry via www
Szanowni koledzy i koleżanki,
chciałbym się podzielić z Wami swoją wiedzą jaką zdobyłem po wielu latach nauki. Tak jak wy zawsze marzyłem o pisaniu swoich gier via www, ale z czasem okazało się, że to nie wystarczy przeczytać jedną książkę lub przebrnąć przez kurs internetowy i już. Do tego potrzebne są godziny praktyki i błędów, poprawiania kodu i wymyślania nowych szybszych metod.

Wpiszę teraz kolejność nauki, oczywiście można ją troszkę nagiąć (pod każdym tematem dodaję czego powinno się nauczyć).

1. HTML/CSS - w wielu wątkach poruszana jest kwestia html'a, css'a oraz xhtml'a. Różnica między xhtml i html to tak naprawdę pewne standardy jakie trzeba stosować podczas pisania kodu. X oznacza XML.
Teoretycznie nie trzeba znać html'a i css'a, ponieważ kod źródłowy wykonawczy oddziela się od kodu związanego z wizualizacją strony. Wspomniany HTML i CSS znają bardzo często graficy, którzy zajmują się cięciem layoutu na gotową stronę. Ważne jest trzymanie standardów W3C - wpływa to na działanie strony, pozycjonowanie i ogólną opinię użytkowników Z drugiej strony nie znam programisty, który nie zna HTML'a.

Podsumowanie (czego trzeba się nauczyć):
- (x)HTML
- CSS


2. MySQL - nie będę odpowiadał na pytanie "czemu MySQL, a nie coś innego" bo takich pytań było milion. Pewnie też zapytacie się czemu zaczynam opisywanie od MySQL'a a nie od PHP? Tak naprawdę powinno nauczyć się podstaw PHP, poćwiczyć trochę i nauczyć się MySQL'a, ale ja opisując PHP od razu podam przykłady do których potrzebna jest znajomość MySQL'a. Nauka wydaje się prosta, ale tylko dla podstawowego zastosowania, a nie dla gier. Oczywiście uczymy się SELECT, UPDATE, INSERT i DELETE, a kreatywniejsi uczą się też CREATE Mimo to do pełni możliwości trzeba nauczyć się o wiele więcej. Przykładowo zapytania zaawansowane, takie w których pobieracie dane o produkcie i z 5 innych tabel dodatkowe dane o autorze, ilości sztuk, oraz obrazku jaki ma być przypisany do tego.

5 tabel!!!! Ki czort!?!?!?!?!
TAK! 5 tabel, ponieważ zgodnie z relacyjnością baz danych i UML'em nie wrzuca się wszystkiego do jednego wora.

O kurcze! Drugi punkt a tutaj już tyle do nauki... ale bez tego nie napiszecie nawet prostego sklepu internetowego, a nawet bardziej zaawansowanej strony. Albo inaczej - napiszecie, ale w żadnej porządnej firmie was nie zatrudnią.

Podsumowanie:
- składnia zapytań SQL (poziom zaawansowany)
- MySQL (obsługa)
- relacyjność baz danych


3. PHP - czemu PHP, a nie ASP? Po pierwsze cena, która już dziś nie robi aż takich problemów, a po drugie dla PHP jest milion razy więcej poradników, tutoriali etc. W dodatku ASP jest firmy Microsoft i to dla wielu chyba największa jego wada
W PHP zaczynamy oczywiście od podstaw, a później przechodzimy do programowania obiektowego i wzorców projektowych, które zrozumiecie po zapoznaniu się z UML'em. Tak naprawdę nauka PHP to lata praktyki i stawiania sobie wyzwań. Jakich? Pierwszy program jaki napisałem to system newsów z paginacją (stronicowaniem). Osobiście proponuję:
- pisanie samemu funkcji, które istnieją już w PHP np.: strtoupper(), explode(), implode() oraz wiele innych
- pisanie prostych programów: stronicowanie, system newsów oparty na MySQL, odczytywanie plików INI itp.
- pisanie zaawansowanych programów: parser szablonów, wielojęzyczność ...
- pisanie stron: zarządzanie dokumentami, sklep internetowy, CMS

Oczywiście dobrze jest każdy z powyższych przykładów napisać z użyciem OOP (programowanie obiektowe) oraz wzorców projektowych tj. Singleton.

Podsumowanie:
- PHP
- OOP
- wzorce projektowe


4. JavaScript i jego biblioteki oraz AJAX - kolejne spore zagadnienie. Teraz ja wrzuciłem wszystko do jednego worka, ale wszystko co tutaj widzicie jest ze sobą powiązane. JavaScript to, że tak to ujmę, najbardziej pierwotna postać programowania skryptowego (dziwnie to brzmi). Polecam kurs W3C schoo żeby poznać JS. Po zrozumieniu działania i poznaniu podstaw można przejść na jQuery, który bardzo przyspiesza działanie i posiada funkcje ułatwiające uruchamianie AJAX'a. Jednocześnie dobrze jest nauczyć się JSON'a.
Ciekawostka: setInterval() z JS to funkcja używana do tworzenia poruszania się postaci po świecie.

WAŻNE!
JavaScript i Java mają tyle samo wspólnego co cześć nazwy.

Podsumowanie:
- JavaScript (zrozumieć działanie i nauczyć się podstaw)
- AJAX (głównie poczytać o tym - warto zobaczyć jak wygląda kod odpowiedzialny za funkcjonowanie w postaci pierwotnej i porównać go do metody stosowanej w jQuery $.ajax())
- jQuery
- dodatkowo można pobawić się innymi bibliotekami jak backbone.js czy underscore.js


Powiem wam, że tyle czasu to piszę, że już sam się pogubiłem co mam dalej wam poradzić. Zdaje mi się, że napisałem już wszystko. Jeżeli czegoś nie rozumiecie lub macie jakieś pytania to piszcie pod tematem. Będę stopniowo rozwijał temat i usuwał błędy - o ile są. Pod spodem zamieszczam jeszcze inne informacje związane z programowaniem.

Dodatkowo:
- UML (nie wiedziałem gdzie to umieścić, ale bez tego będziemy pisać w sposób nieschludny, obciążając serwery i wiele innych. Co to UML? Poczytajcie na wikipedii)
- Framework (nie jest to konieczność, ale w wielu firmach i przy pracach grupowych to ułatwia)
- Git lub SVN



Mam nadzieję, że administracja forum doceni moje starania i wrzuci to jako jeden z tematów przyklejonych.
 
23.06
23.06.2013 12:32 Oui
Baza przedmiotów?
Witam, przy tworzeniu gry nasunęło mi się pytanie... Jeśli chcę zrobić system przedmiotów, tzn - posiadanie w inwentarzu broni, zbroi, itd. Czy do tego muszę zrobić w bazie danych osobną tabelę zawierającą wszystkie z dostępnych przedmiotów i przypisywanie ich ID pod użytkownika, czy jest na to jakiś inny sposób?
 
19.06
19.06.2013 22:52 Vrael
Programowanie obiektowe + szablony.
Cześć. Niedługo mam zamiar zacząć pisać miniCMS'a do własnego użytku. Chcę go napisać w całości obiektowo tylko nie specjalnie wiem jak się za to zabrać (samą teorię znam) - to jedna sprawa. Druga jest następująca, bardziej opłacalne będzie pisanie własnego systemu szablonów czy użycie jakiegoś gotowego (np. Smarty). Z góry dzięki za pomoc.